Κατηγορίες
Blog

Indie podcasters… rock! 🤘Μικρό μανιφέστο ελευθερίας.

🦄 Μέσα από μια ηχητική φόρμα πιο mainstream που αρχίζει να διαγράφεται στο podcasting, αναδύεται παράλληλα και μια rebellious ηχητική συμφωνία, με επικεφαλής τους ανεξάρτητους podcasters.

Είναι οι αφηγητές που δεν δεσμεύονται από τις φόρμες, χτίζοντας αφηγήσεις που κάνουν challenge τον κανόνα.

Είναι οι δημιουργοί που χαράζουν τα μονοπάτια αντί να οδηγούν πάνω σε στρωμένους δρόμους, επαναπροσδιορίζοντας την ουσία της αφήγησης.

Ο αντίκτυπός τους υπερβαίνει το μικρόφωνο. Οι ανεξάρτητοι [indie] podcasters καταρρίπτουν τα πρότυπα, προτρέποντάς μας να προκαλέσουμε όλοι οι επίδοξοι podcasters τους εαυτούς μας και να συμμετάσχουμε σε ένα μετασχηματιστικό κίνημα.

Πάνω απ’ όλα, οι indie podcasters φτιάχνουν ιστορίες, πυροδοτούν διαλόγους και δίνουν το μικρόφωνο σε αναπάντεχες φωνές.

Καλώς ήρθατε, λοιπόν, στον θαυμαστό κόσμο που δημιουργεί η φυλή ανεξάρτητων φωνών, ακουστικών και μικροφώνων, όπου η αυθεντικότητα βασιλεύει και η καινοτομία ευδοκιμεί.

Indie Podcaster: /ˈɪn.di pɒd.kɑːstər/ 👉 Ένας δημιουργός ήχου που παράγει και διαχειρίζεται ανεξάρτητα το δικό του podcast, χωρίς μεγάλα δίκτυα ή εταιρείες.


Ως indie podcasting team, το Pineapple studio 🍍 χαιρετίζει όσους απελευθερώνουν τη φωνή τους μέσα από indie podcast productions🎙

Μέσα από τις διαφορές τους, οι indie podcasters έχουν ένα τρανταχτό κοινό: μέσα από τον τρόπο που υφαίνουν αφηγήσεις μπορούν να αναδιαμορφώσουν τον τρόπο που τις ακούμε.

Indie Podcasting Manifesto

Δίνουμε, λοιπόν, ένα sneak peek από τις 5 βασικές αξίες του να ανήκεις σε αυτό το tribe, μέσα από ένα indie podcasting μανιφέστο👇

1. Υπο[επι]μονή

Instant success is like instant coffee. It smells good but the taste is flat.

Το “μακροπρόθεσμο παιχνίδι” εδραίωσης μιας σειράς podcast που είναι στον αέρα, μπορεί να σημαίνει ΜΗΝΕΣ υπομονής, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η απόλαυση μπορεί να ξεκινήσει αμέσως.

Σίγουρα όμως σημαίνει επιμονή, αν όχι εμμονή, στην ποιότητα του αποτελέσματος.

Σαν να λέμε, τι να την κάνεις την γρήγορη επιτυχία όταν έχεις τη φανταστική ευκαιρία να γνωρίσεις στενά ή και προσωπικά τον πρώτο πυρήνα των ακροατών σου; Όπως λέει και ο [αγαπημένος μου] Seth Godin, “The smallest viable audience is sufficient to make an impact, and it allows me to focus on the people who are enrolled in the journey forward.”

Ποτέ δεν θα ξεχνάς και τη βασική παράμετρο του ακροατή σου, που όταν το έχεις διαρκώς στο μυαλό, όταν τον φαντάζεσαι να σε ακούει την ώρα που δημιουργείς, τότε γίνεται ο αόρατος σύμμαχός σου στην μακροπρόθεσμη επιτυχία.

Ρώτα τον εαυτό σου: Πώς μπορείς να δημιουργείς καλύτερα για τον ακροατή σου και να του παρέχεις ακόμα περισσότερη αξία σε κάθε επόμενο επεισόδιο;

Πάνω από το 35% των έμπειρων podcasters συμφωνούν ότι το να είσαι στον αέρα σε βάθος χρόνου είναι το πιο βασικό στοιχείο για την επιτυχία στο podcasting. Ακολουθεί, αν και αρκετά πίσω, ο προγραμματισμός και ο καλός εξοπλισμός.


2. Περιέργεια, αυτή η νέα τρέλα

Γιατί; Και γιατί αυτό κι όχι εκείνο; Α, ναι; Αλλά, γιατί ναι;

Όχι, δεν είναι λόγω τρέλας [oh, wait…] …αλλά το να ρωτάς απανωτά ‘γιατί’ είναι ένα όπλο που θα σου δώσει μια καλή ιδέα για το πώς μοιάζει η “επιτυχία”. Αν δεν καθορίσεις νωρίς τον σκοπό, το θέμα και τους στόχους, σε όσο το δυνατόν πιο στενά πλαίσια, θα είναι σαν να κάνεις μια τρύπα στο νερό.

Ξεκίνα όμως από το κοινό που θα σε ακούσει.

Είναι δελεαστικό να πιστεύεις ότι η δημιουργία περιεχομένου “για όλους” σημαίνει αυτόματα ότι δεν αποκλείεις κανέναν δυνητικό ακροατή (άρα θα τους έχεις όλους). Όμως η σκληρή αλήθεια είναι ότι… “When you speak to everyone, you speak to no one.” – Meredith Hill

Οι ανεξάρτητοι podcasters το γνωρίζουν αυτό και δεν φοβούνται να επιλέξουν την ποιότητα & τα χαρακτηριστικά των ακροατών τους έναντι της ποσότητας του κοινού. Σκέφτονται προσεκτικά το “Γιατί το κάνω και τι θέλω να πετύχω με τους ακροατές μου” από τις πρώτες μέρες του σχεδιασμού. Αυτό τους βοηθάει να καθοδηγηθούν στο χτίσιμο κοινού, ειδικά όταν τα εβδομαδιαία καθήκοντα αρχίζουν να θολώνουν τη μεγάλη εικόνα👇:


3. Απώτερος σκοπός και πάθος πάνω από τη φήμη και τα έσοδα

I love you, you pay my rent? Not this baby.

Η επιτυχία του podcasting ποικίλλει πολύ, ανάλογα με το ποιον ρωτάει κανείς.
Αν θες να συγκαταλέγεσαι στους indies, τότε η φήμη και τα έσοδα είναι αρκετά χαμηλά στο ραντάρ σου.

Σίγουρα, τα χρήματα μπορούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς και να μας δώσουν περισσότερη ελευθερία και ευκαιρίες. Αλλά υπάρχει λόγος που ο κόσμος δεν είναι γεμάτος από πλούσιους podcasters που ξεκίνησαν με απώτερο σκοπό να γίνουν πλούσιοι.

Στο indie tribe, η επιτυχία του podcasting είναι να μπορείς να βοηθάς, να υποστηρίζεις και να παρακινείς τους ακροατές σου. Για κάποιους indies, όλα έχουν να κάνουν με τη δημιουργική διέξοδο και τη διασκέδαση. Βλέπουμε επίσης συχνά παραδείγματα podcasters που θέλουν να είναι thought leaders, δηλαδή να επιφέρουν αλλαγές και να ευαισθητοποιήσουν τον κόσμο. Σε ορισμένες περιπτώσεις, πρόκειται για συνδυασμό όλων των παραπάνω.

Πάντως τίποτα δεν θα ισχύσει, αν η δημιουργία δεν τροφοδοτείται πρωτίστως από το πάθος.

Όταν οι podcasters έχουν ένα πάθος ή έναν σκοπό, σε συνδυασμό με τη ροή εργασίας και τα εργαλεία για τη συνεπή δημοσίευση νέων επεισοδίων, αποτελέσματα όπως τα χρήματα και το κύρος είναι φυσικά υποπροϊόντα. Στην ερώτηση “για ποιο λόγο δημιουργείς τα podcast σου”, η απάντηση είναι η ενδυνάμωση/βοήθεια που προσφέρουν στους ακροατές👇:

4. Η ακρόαση είναι αμφίδρομο πράγμα

“An appreciative listener is always stimulating.” έλεγε η Agatha Christie. Και οι indiepodders αυτό το stimulation το θέλουν και αντίστροφα.

Απόμακρος κι απρόσιτος δεν θα γίνεις ποτέ. Ως ανεξάρτητος podcaster επιδιώκεις συζητήσεις, όχι μονολόγους. Κι αφού λύσεις τα βασικά δημιουργικά ερωτήματα “Για ποιο σκοπό” και “Για ποιον”, το επόμενο πράγμα που σε απασχολεί φίλε indie, είναι η αμφίδρομη επικοινωνία. Θέλεις πραγματικά να ακούσεις τους ακροατές σου. Πολύ απλά, γιατί από αυτούς μαθαίνεις περισσότερα για να συνεχίσεις να κάνεις καλά τη δουλειά σου.

I remind myself every morning: Nothing I say this day will teach me anything. So if I’m going to learn, I must do it by listening.” ― Larry King

Ψάξε τον τρόπο να προσγειωθούν πάνω σου όσο δυνατόν περισσότερα σχόλια και ιδέες τους!

Όμως το podcasting ως μέσο δεν έχει ακόμη λύσει πλήρως το ζήτημα της παροχής ενός σαφούς χώρου για να αφήνουν οι ακροατές σου σχόλια και απαντήσεις.

Αυτό σου αφήνει προς το παρόν το δύσκολο έργο να βρίσκεις τα δικά σου touchpoints, που συνήθως είναι τα social media – light & dark ones. Και, ενώ μπορεί να κάνεις σπουδαία δουλειά σε αυτό το μέτωπο, μπορεί να είναι μια δύσκολη μάχη μερικές φορές.

Σε παγκόσμιες έρευνες, οι podcasters το λένε ξεκάθαρα – χρειάζονται ενεργή και διαρκή ανατροφοδότηση για να μπορούν να βελτιώνονται👇:

Υπάρχει όμως λίιιιιγο φως στην άκρη αυτού του τούνελ:

Οι ανεξάρτητοι παραγωγοί παγκοσμίως μέσα από communities εργάζονται για την ενίσχυση της δυνατότητας άμεσης επικοινωνίας και feedback στα podcasts, προτείνοντας χαρακτηριστικά όπως τα cross – app σχόλια. Που ξέρεις; Μπορεί πολύ γρήγορα αυτό να γίνει μια mainstream πραγματικότητα για τους απανταχού podcasters.

5. Full control

[ή αλλιώς, η ανεξαρτησία δίνει ελευθερία]

Αφήσαμε το καλύτερο για το τέλος.

Τόσο στην αρχή όσο και κατά τη διάρκεια των πρώτων iterations της δημιουργίας επεισοδίων είσαι ο βασιλιάς του κόσμου σου, που θα πει ότι έχεις πλήρη έλεγχο και λιγότερα logistics. Αυτό με δυο λόγια θα πει:

🙌🏿 Πειραματισμός με θεματολογία & formats.

Και, μετά από 1-2-ή-όσα επεισόδια, αποφασίζεις το πώς θα μοιάζει το ιδανικό podcast που έχεις σκεφτεί, χωρίς να χρειάζεσαι εγκρίσεις από τρίτους.

🙌 Πλήρης ελευθερία πάνω στο ποιους άλλους ανθρώπους θα εμπλέξεις στην παραγωγή (π.χ. καλεσμένους για σύντομες δηλώσεις ή συνεντεύξεις, τακτικούς συν-διοργανωτές, εξωτερικούς συνεργάτες σε όλα τα στάδια κ.τ.λ.)

Καθώς οι indiepodders αποκτούν εμπειρία, γίνονται πιο πρόθυμοι να πειραματιστούν με νέες και διαφορετικές μορφές. Στις πράσινες μπάρες βλέπουμε την πτωτική τάση στις σόλο εκπομπές καθώς ανεβαίνει ο αριθμός επεισοδίων και αντίστοιχα την ανοδική τάση στο format συνεντεύξεων👇

Είναι ωστόσο γεγονός ότι οι ανεξάρτητοι podcasters επιλέγουν συχνά τις solo εκπομπές για να μπορούν να έχουν την πλήρη κυριότητα και τον έλεγχο του περιεχομένου και να προβάλλουν πλήρως τη δική τους εμπειρία ή τεχνογνωσία.


Constantina Chrysanthakopoulou

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *