Όντας το OG πιο δημοφιλές ηχητικό μέσο στον κόσμο, το ραδιόφωνο έχει να μας δώσει σημαντικά insights για το audio και την επιδραστικότητα που μπορεί να έχει ο ήχος.
Για να ανακαλύψουμε ποια μαθήματα έχει να μας δώσει σήμερα το ραδιόφωνο για τον ήχο, συμμετείχαμε στο ετήσιο σημαντικότερο γεγονός της ελληνικής ραδιοφωνίας, All Things Radio, μια διοργάνωση της ΕΙΙΡΑ με την υποστήριξη της ΑΕΜΑΡ.
Αυτά είναι τα 5 πιο επιδραστικά insights που ακούσαμε για τον ήχο, τα οποία ξεκάθαρα αφορούν κάθε podcaster:
1) Ο ήχος βρίσκεται παντού
Ο ήχος είναι πανταχού παρών και η κατανάλωση του αυξάνεται ραγδαία.
Πλέον, έχουμε:
- Περισσότερο ηχητικό περιεχόμενο από ποτέ
- Περισσότερους audio content δημιουργούς
- Περισσότερες συσκευές που υποστηρίζουν audio players (smart speakers, smart TVs, smart watches)
- Περισσότερα ηχητικά formats (podcasts, audiobooks κλπ)
- Ποιοτικότερο live & on-demand ηχητικό περιεχόμενο
Όπως είπε ο Stefan Möller, President, Association of European Radios (AER) o ήχος είναι ένα, όχι μόνο βασικό συστατικό και στο περιεχόμενο video & live tv, αλλά και key attention driver του. Στην νέα multi-screen κατάσταση αλληλεπίδρασης που μας διέπει, ένα βίντεο στις smart συσκευές μας (και κυρίως στην τηλεόραση) πολλές φορές μόνο το ακούμε, καθώς το βλέμμα μας εστιάζει σε κάτι άλλο. Γιαυτό έχει σημασία η εξέλιξη του audio και η επένδυση σε αυτό, σε όλα τα formats.
2) Ο ήχος ικανοποιεί 7 need-states
Η αντίληψη πως ο ήχος ικανοποιεί μόνο την ανάγκη “θέλω να ακούσω κάτι” είναι μακριά από την πραγματικότητα.
Ο ήχος επιδρά και καλύπτει συνολικά 7 σύγχρονα need-states των ανθρώπων, μας είπε η Donna Burns, Head of Insight, Radio Center, UK:
- Απόδραση από την καθημερινότητα
- Εμψύχωση & αλλαγή διάθεσης
- Παροχή συντροφιάς
- Ενίσχυση του mood της στιγμής
- Χρήση ως social currency
- Εκπαίδευση και νέες γνώσεις
- Ενημέρωση για τις εξελίξεις
3) Ο ήχος χρειάζεται να είναι branded
Ένα brand δεν ορίζεται μόνο από την οπτική του ταυτότητα.
Στο πάνελ “Radio’s unique storytelling power to create memorable and impactful campaigns”, οι creative directors 3ων μεγάλων διαφημιστικών συμφώνησαν ότι, σε ένα κόσμο που τα οπτικοακουστικά μέσα κυριεύουν, είναι απαραίτητο να βρεις τη μοναδική ηχητική σου ταυτότητα, δηλαδή τα μηνύματα και το feeling που επικοινωνεί κάθε ηχητικό περιεχόμενο σου.
Το ίδιο απέδειξε και η Fiorenza Plinio, Global Head @Cannes Lions, παρουσιάζοντας πολλές βραβευμένες καμπάνιες.
Δεν αρκεί μόνο ένα logo στο podcast σου. Χρειάζεται να ανακαλύψεις και να δημιουργήσεις το δικό σου branded sound.
Ο σκόπου του branded sound είναι από το πρώτο δευτερόλεπτο που θα πατήσει κάποιος play να καταλάβει πως “ακούει” το brand σου. (Τι ακούς με τη λέξη Netflix; #Tadaaaaaaaaaan.)
4) Το storytelling πρέπει να υπάρχει στον πυρήνα κάθε ηχητικού μηνύματος
Ποια ήταν η τελευταία φορά που ανατρίχιασες με μια εικόνα που είδες; Το πιθανότερο είναι πως κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ.
Όμως, σίγουρα έχεις ανατριχιάσει με κάποια μουσική. (Άρα, όταν ανατρίχιασες από εικόνα, το σίγουρο είναι ότι συνοδευόταν από ‘δυνατή’ μουσική ή sound design.) Αυτό συμβαίνει γιατί ο ήχος έχει μια πρωτόγονη, διαπεραστική δύναμη, η οποία δεν βιώνεται στα αυτιά, αλλά σε ολόκληρο το σώμα μας.
Ο ήχος έχει τη δύναμη να παρακάμψει τη “σκέψη” και να περάσει απευθείας στο “βίωμα” που έχει ο καθένας μας. Αν ήθελα να φέρω στο μυαλό σου το feeling που έχεις σε μια ροκ συναυλία, το μόνο έχω να κάνω είναι να παίξω τον ήχο από ένα reef κιθάρας και τις φωνές του κόσμου. Η εικόνα που θέλω, τυπώθηκε απευθείας στο μυαλό σου, χωρίς να την σκεφτείς καν.
Επομένως, μέσω των (ηχητικών) ιστοριών, μπορείς να περάσεις άμεσα το μήνυμα που θέλεις, παρακάμπτοντας τα οποιαδήποτε “φίλτρα” που έχει ένας ακροατής.
Κρίσιμοι παράγοντες για την αποτελεσματικότητα της ιστορίας είναι το context και το relatability.
Πρέπει το κοινό να μπορεί να ταυτιστεί με το storytelling του μηνύματος σου. Ναι, συμφωνήσαμε απόλυτα με όλα όσα μας είπε ο Alexander Zeitelhack, Entrepreneur, Consultant and Coach, Associate Dean at Berlin School of Business and Innovation
Germany
5) Το audio έχει το μεγαλύτερο long-term ROI
Σύμφωνα με το Mix Navigator 2022 του Thinkbox, για την αγορά της Αγγλίας, το audio έχει το μεγαλύτερο long-term ROI σε σχέση με τα υπόλοιπα digital κανάλια.
Ενδεικτικά:
- Audio – £2.04
- Online Display – £1.24
- Social Media – £1.21
- Online Video – £0.87
- Generic Search – £0.47
🎙 Ο ήχος αποκτά όλο και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς
Βοήθησε μας να χαρτογραφήσουμε την αγορά των podcasts στην Ελλάδα!
Αν ακούς podcasts, ή αν είσαι podcaster, μοιράσου τις προτιμήσεις σου και συνέβαλε στην έρευνα μας 🙂
Γιατί να απαντήσεις στην έρευνα;
Γιατί, με αυτόν τον τρόπο θα βοηθήσεις τους ανεξάρτητους podcasters να γνωρίσουν τις προτιμήσεις του κοινού τους, αλλά και το κοινό να έχει στη διάθεσή σου όλο και καλύτερο ηχητικό περιεχόμενο που καλύπτει αυτές τις προτιμήσεις.